Αποτελέσματα διαβούλευσης για τη χρήση του λιμένα Αιγίου

Ολοκληρώθηκε στις 15 Ιανουαρίου 2024 η δημόσια διαβούλευση που ξεκίνησε στις 22 Δεκεμβρίου 2023 και που πραγματοποίησε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Αιγιαλείας, καθώς στο πλαίσιο του αναπτυξιακού σχεδιασμού και της κοινωνικής και οικονομικής ανταποδοτικότητας του Δήμου έχει αναθέσει την εκπόνηση των μελετών και παροχή των γενικών υπηρεσιών με τίτλο «Σύνταξη/ Επικαιροποίηση Σχεδίων και Μελετών στο πλαίσιο Κατασκευής, Βελτίωσης και Συντήρησης των Λιμενικών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αιγιαλείας» μέσω του Προγράμματος Φιλόδημος ΙΙ, Πρόσκληση VII.

Τα ερωτήματα ήταν τα εξής:

Ερώτημα 1: Ποιος πρέπει να είναι κατά την άποψή σας ο κύριος ρόλος του λιμένα;
– Εμπορικός
– Τουριστικός
– Αλιευτικός
– Επιβατικός

Ερώτημα 2: Είναι επιθυμητή η πρόβλεψη επίσκεψης κρουαζιέρας στο νέο προβλήτα;

Ερώτημα 3: Ποια είναι η άποψή σας για τις αρχιτεκτονικές επιλογές των κτιρίων;

Ερώτημα 4: Παρακαλείστε να προσθέσετε ελεύθερο κείμενο με τις παρατηρήσεις σας.

Παρατίθενται οι απαντήσεις και οι προτάσεις πολιτών που ελήφθησαν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου. Ευχαριστούμε όλους όσοι συμμετείχαν:

********************************************************

1.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΣΤΑΣ

1. ΕΡΩΤΗΣΗ – ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ.

2. ΕΡΩΤΗΣΗ – ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΝΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΗΛΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

3.ΕΡΩΤΗΣΗ – ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΠΟΨΗ

Η επιλογή του τομέα της κρουαζιέρας σε συνδυασμό με την κατασκευή των 3 μεγάλων τουριστικών ξενοδοχείων (ΛΑΜΠΙΡΙ, ΝΙΚΟΛΕΪΚΑ και ΕΛΑΙΩΝΑΣ) βάζω σαν πρώτη επιλογή. Φυσικά θα πρέπει να γίνουν οι ανάλογες κατασκευές για την υποδοχή των επιβατών (αίθουσες αναμονής και έλεγχος) και συνεργασία με Tour Operator , ώστε οι επιβάτες να επισκέπτονται τα αξιοθέατα της περιοχής (θρησκευτικά – πολιτιστικά) και να υπάρχει ελεύθερος χρόνος για την βόλτα τους στη πόλη. ( Εδώ θα πρέπει να γίνει μια μεγάλη διαβούλευση μεταξύ δημοτικής αρχής και όλων των τοπικών παραγόντων για να λυθούν προβλήματα και να κατατεθούν απόψεις) Δεύτερη επιλογή έχω την αποκλειστική εμπορική χρήση λόγω των μεγάλων χερσαίων εγκαταστάσεων που υπάρχουν ήδη και περισσότερο στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (Containers), με τη προοπτική όμως να γίνει εγκατάσταση της ειδικής γερανογέφυρας για την φόρτωση – εκφόρτωση και φυσικά την απαραίτητη κατασκευή της οδικής σύνδεσης με την Ολυμπία Οδό. Θα πρέπει να γίνει στόχευση σε μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες σε σχέση με την κινέζικη COSCO που ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά και δυσκολεύονται στον άμεσο κατάπλου για την φόρτωση – εκφόρτωση των εμπορευμάτων.

4. Για χρήση επιβατικής κίνησης και την σύνδεση με τη Φωκίδα μετά την κατασκευή του Ε65 και τη προβλεπόμενη δημιουργία του αυτοκινητόδρομου Άμφισσας – Αντίρριο θεωρώ ότι πλέον η μεταφορική ικανότητα θα μειωθεί ακόμα περισσότερο με αποτέλεσμα δύσκολα οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ως αντικείμενο τα πορθμεία να επενδύσουν σε αυτή. Ίσως μια σύνδεση τους θερινούς μήνες με ταχύπλοα (Flying Dolphins) να είναι εφικτό.

***

2.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΙΦΑΣ

Ο σκοπός του νέου λιμανιού πρέπει να είναι εμπορικός, επιβατικός και τουριστικός.
Θα μπορούσε να δέχεται και κρουαζιερόπλοια.
Τέλος θα πρέπει ό,τι και να γίνει, να γίνει χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Να γίνει σύζευξη του νέου λιμανιού με την νέα εθνική οδό.
***
3.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΖΕΝΤΕΦΗΣ
1. ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Βελτίωση του υφιστάμενου λιμενικού έργου και χρήση αυτού μόνο ως αλιευτικού καταφυγίου, όπως δηλαδή προβλέπεται.

Κατασκευή Τουριστικού Λιμένα (καταφύγιο), στην ήδη χωροθετημένη θέση.

2. ΠΑΛΑΙΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ

Βελτίωση/αναβάθμιση του επιβατικού τμήματος (πορθμείο) και συγκεκριμένα: κρηπίδωμα/εξοπλισμός πρόσδεσης, διαμόρφωση χερσαίου χώρου (νέος οικίσκος αναμονής επιβατών ή και δημιουργία κατάλληλου υποστέγου, νέος οικίσκος έκδοσης εισιτηρίων, wc, ενίσχυση φωτισμού, παροχή νερού κ.λπ.).

Βελτίωση εμπορικού τμήματος (διαμόρφωση χερσαίου χώρου, επισκευή κρηπιδωμάτων, επισκευή ή αντικατάσταση εξοπλισμού πρόσδεσης, εγκατάσταση fenders, διαμόρφωση γραφείων χρηστών, αλλαγή χρήσης γραφείων ΛΤ, επισκευή/διαμόρφωση αποθηκών για εξυπηρέτηση γενικού συμβατικού φορτίου, ενίσχυση φωτισμού κ.α.).

3. ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ

Διαμόρφωση χερσαίου τμήματος ROPAX (κτίριο υπηρεσιών, διαμόρφωση χώρων στάθμευσης/ροών).

Διαμόρφωση χερσαίου τμήματος της σημερινής εμπορικής λιμενικής περιοχής για την εξυπηρέτηση μικρών Κ/Ζ (passenger terminal, οικίσκος schengen κ.λπ.). Επομένως, τα έργα/υποδομές για την εξυπηρέτηση Φ/Γ πλοίων να αντικατασταθούν (π.χ. οι αποθήκες φορτίου/ψυκτικοί θάλαμοι) και ο νέος λιμένας να στραφεί στην εξυπηρέτηση μόνο ROPAX (λόγω του υφιστάμενου λιμενικού έργου (ράμπες πρυμνοδέτησης)) στη μία ζώνη και μικρά ή μεσαίου μεγέθους Κ/Ζ στο άλλο ή και κάποια μεγάλα σκάφη αναψυχής (παραβολή). Εάν επιλεγεί συγχρόνως και η εξυπηρέτηση Φ/Γ πλοίων, αυτή η χρήση θα πρέπει να είναι πλήρως διαχωρισμένη με τη τουριστική/επιβατική χρήση, εάν αυτό είναι εφικτό λόγω χώρου και η χρήση αυτή να είναι ήπια περιλαμβάνοντας μόνο κάποια γενικά φορτία (Break Bulk Cargo). Η εξυπηρέτηση συγχρόνως επιβατικού κοινού και π.χ. χύδην ξηρών φορτίων ίσως να δημιουργήσει μια μη συμβατή με τις καλές πρακτικές διαχείρισης λιμένων κατάσταση.

Κατασκευή του λιμενίσκου μικρών σκαφών που προβλέπεται στην αρχική ΠΕΑΛ του Νέου Λιμένα για να δένουν τα σκάφη αναψυχής ντόπιων, αλλά και επισκεπτών αν χρειάζεται και σκάφη παροχής λιμενικών υπηρεσιών.

Κατασκευή του δρόμου που θα συνδέσει το νέο λιμάνι με την Ολυμπία οδό.

4. ΠΡΟΒΛΗΤΑΣ ΦΑΡΟΥ

Επισκευή του προβλήτα και εγκατάσταση νέου εξοπλισμού (μικρές δέστρες κ.α.) για την ασφαλή προσέγγιση/εξυπηρέτηση κάποιων λίγων σκαφών αναψυχής με την παροχή ρεύματος/νερού (pillars).

 

***

4.

Παναγιώτης Λιαρομάτης

 

Κανονικά θα πρέπει να σκεφτόμαστε, πώς θα αξιοποιήσουμε αυτό που θα φτιάξουμε, τι κέρδος θα μας αποφέρει και τι θα κάνουμε αν δεν πάει καλά, πριν το υλοποιήσουμε. Ιδιαίτερα μάλιστα για κάτι που φτιάχνεται με δημόσιο χρήμα. Το λιμάνι του Αιγίου, φαίνεται ότι φτιάχτηκε χωρίς τον απαραίτητο αυτό σχεδιασμό διότι δεν είδαμε κάποιο ιδιαίτερο κέρδος για την πόλη όλο αυτό το διάστημα. Έναν χώρο στάθμευσης οχημάτων του Δήμου είδαμε και κάτι αγκυροβολημένα πλοία.

Στοιχειώδης λογική μάς λέει πως ούτε εμπορικά πλοία θα προτιμήσουν το λιμάνι του
Αιγίου (τη στιγμή που υπάρχει δίπλα η Πάτρα), ούτε κρουαζιερόπλοια θα το εντάξουν στα
δρομολόγιά τους (διότι τι να κάνουν να έρθουν εδώ? ). Ούτως εχόντων των πραγμάτων το μόνο
που μένει είναι ο ρόλος του λιμένα να είναι τουριστικός. Και συγκεκριμένα να αξιοποιηθεί ως μαρίνα σκαφών αναψυχής.

Τα διοικητικά κτίρια μπορούν να φιλοξενηθούν στα κτίρια της παλιάς χαρτοποιίας
έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος ή να χρησιμοποιηθούν τα συγκεκριμένα χρήματα
κατασκευής νέων κτιρίων σε άλλο κομμάτι του έργου.

Μόνο που ο όλος σχεδιασμός πρέπει να γίνει με την ανάλογη σοβαρότητα, έτσι ώστε ούτε
χρήματα να σπαταληθούν άσκοπα και πιθανότητες επιτυχίας να υπάρχουν. Μια μοντέρνα
μαρίνα με συγκεκριμένες και σωστές προδιαγραφές θα βοηθήσει όχι μόνο στην αναβάθμιση
της περιοχής αλλά και στην οικονομική ανάπτυξή της.

***

5.

 

Λεωνίδας Μαυρουδής

Προς τον πρόεδρο του  Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αιγιαλείας

Κύριε πρόεδρε, επειδή το θέμα της χρήσης των χώρων του νέου λιμένα Αιγίου είναι μεγάλο, θέλουμε να σας παρακαλέσουμε να συγκαλέσετε σύσκεψη με όλους τους τοπικούς φορείς της πόλης, στην οποία να συμμετέχει και το μελετητικό μας γραφείο, προκειμένου να κατατεθεί όλη η τοπική εμπειρία.

Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Αιγιαλείας: Προτάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης

ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ

ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ